Skip to content
Menu Lid worden

Boodschappen doen op een budget

25 januari 2017

Gezond leven als student is al moeilijk zat, laat staan als je ook nog eens glutenvrij moet eten. Daarom gaan wij een mini-challenge aan: gezond glutenvrij leven op een budget. 

Alle goede voornemens beginnen met boodschappen doen, dus dat doen wij ook. Tips, tricks en weetjes om gezond, glutenvrij en budget boodschappen te doen!

1. Maak een lijst

De grootste fout die je kunt maken is boodschappen gaan doen zonder lijst. Terwijl je door de gangpaden wandelt kom je langs het ene na het andere product dat er lekker uit ziet. Dan kom je thuis met niet alleen veel te veel producten die je niet nodig hebt, maar heb je waarschijnlijk een aantal dingen die je wel echt nodig had vergeten.

Daar moet verandering in komen. Zet je koelkast open (niet te lang), check je keukenkastjes en schrijf op wat je allemaal nodig hebt. Verdeel je lijstje in categorieën zoals ‘groente & fruit’, ‘sauzen en soepen’ en ’tussendoortjes’. Maak ook een kopje voor dingen die je niet echt nodig hebt, maar wel lekker vindt.

Wees ook kritisch op je lijstje. Hoeveel chips en koekjes heb je echt nodig? Kun je iets ongezonds vervangen voor iets gezonds? Streef ernaar minstens 75 procent van je lijstje te laten bestaan uit gezonde items.

Dan nog een tip: bedenk hoeveel je normaal gesproken gemiddeld uitgeeft aan boodschappen en stel jezelf als doel daar bijvoorbeeld vijf euro onder te gaan zitten.

2. Check aanbiedingen

Goedkoop boodschappen doen lukt het best als je weet waar je de voordeligste aanbiedingen kunt scoren. Natuurlijk is een half uur fietsen om naar elke supermarkt in je omgeving te gaan niet bepaald de moeite waard, dus beperk je tot een route die makkelijk te doen is en waar je niet te moe van wordt.

Tip: de Lidl begint vanaf volgende week donderdag weer met hun glutenvrije actie. Dat betekent dat je extra goedkoop glutenvrij lekkers in kunt slaan!

3. Mijd de middelste gangpaden en neem een klein mandje

Supermarkten zijn altijd ongeveer op dezelfde manier ingedeeld. Aan de randen vind je de zuivelproducten, de groente- en fruit afdeling, kortom: de dingen die je echt nodig hebt. De toetjes, koekjes, pizza’s en andere ongezonde lekkernijen zitten of in de middelste gangpaden, of helemaal aan het eind van de supermarkt. Wees je daarop beducht als je boodschappen gaat doen!

Bij de ingang kun je vaak kiezen voor een klein mandje dat je aan je arm moet dragen, of een handig rolmandje dat je mee kunt trekken. Kies, hoewel dat vervelend klinkt, voor het kleine mandje. Zo voel je namelijk veel beter hoeveel boodschappen je al hebt meegenomen en kom je niet gauw in de verleiding meer te kopen dan je nodig hebt. Als je het niet meer kan tillen: naar de kassa!

4. Check de ingrediënten

Dit deed je waarschijnlijk sowieso al, want #glutenvrij. Maar kijk naast de bekende ‘sporen van’ en ’tarwebloem’ nog even verder. Veel ‘makkelijke’ voorverpakte sauzen bevatten toegevoegde suiker, wat helemaal niet nodig is. Hetzelfde geldt voor groenten uit blik. Let daar dus op als je dat soort producten gaat kopen en kies voor een variant zonder toegevoegde suikers. Of beter: maak het zelf. 

5. A-merk is niet altijd beter

Hoewel we vaak zijn opgegroeid met de A-merkproducten en die verpakkingen er het aantrekkelijkst uitzien, worden de basic en huismerk-varianten vaak gemaakt in dezelfde fabriek als de A-merken. De kwaliteit is er niet minder om en dus is er geen enkele reden te gaan voor de dure Bertolli als de AH-basic net zo goed is. 

6. Beperk de ‘speciale’ producten

En hiermee bedoelen we de speciale glutenvrije producten. In de meeste speciaal gemaakte glutenvrije broden, koekjes en andere dingen zit extra zout, suiker en vet om het een beetje eetbaar te houden. Dat is best ongezond en dus niet echt een goede keuze als je gaat voor gezond en glutenvrij eten. 

Er zijn in de meeste gevallen lekkere alternatieven te vinden voor de speciale glutenvrije producten. Als je echt gek bent op een bepaalde soort koekjes óf toch liever brood dan yoghurt eet bij het ontbijt, beperk jezelf dan tot maximaal drie soorten glutenvrije dingen. Zo kun je bijvoorbeeld een rol koekjes, een brood en een pak pasta meenemen.

7. Vraag naar het bonnetje

Niet omdat je de cassière niet vertrouwt, maar omdat je zo kunt zien waar je het meest aan hebt uitgegeven. Vergelijk dit ook nog even met je lijstje. Waar gaat het meeste geld naartoe, waar het minst? Bedenk of je daar tevreden mee bent én waar je eventueel kunt besparen. 

Heb jij nog goede tips om gezond, glutenvrij en budget boodschappen te doen? Deel ze met ons!

Wij werken samen met: